14 april 2010

Pengar å pengars värde.

Generellt sett som missbrukare så har man ett belöningssystem som är väldigt märkligt. Det är exakt likadant som då man är aktiv missbrukare, alltså gör man av med pengarna man har mer eller mindre direkt.
Så har jag som fd missbrukare fungerat. Jag har belönat mig själv direkt jag haft pengar och dessutom intalat mig själv att "det löser sig". Visst, det har det ghjort också, men på bekostnad av vad?
Återigen- Dåligt mående.
2008 började jag jobba och tjänade ibland 10 000 kr på en vecka. Okej, jag var aldrig hemma typ vilket gör att det kostar lite mer än annars. Men GUUUUUD vad jag bellönade mig själv och min omgivning med mina pengar.
Sparade inte en krona en enda gång. Däremot så minns jag hur dåligt jag verkligen mådde då jag insåg att pengarna troligen inte skulle räcka ända fram till nästa utbetalning.
Sakta men säkert minndes jag dessa gånger av självömkan och obehag av att inte ha pengar. Det är verkligen ett jävla beroende detta påfund och jag hatar verkligen den jäveln som kom på ide´n. Men det är ju bara att acceptera och gilla läget så att säga.
Hur som helst, jag började förändra mitt beteende angående pengar. Och det är precis lika jävligt det som att sluta med allt annat har jag fått erfara.
Många misslyckanden har det blivit sen dess, men nu har jag äntligen fått struktur på det hela. Jag har dom senaste 6-10 mån haft pengar kvar varje gång jag fått nya vilket är en jävla bedrift.
Sedan oktober månad förra året så har jag haft socialbidrag pga av att jag inte är fackansluten eller är medlem i a-kassan.
Denna månad får jag min första lön från jobbet, fast det bara är en halv sådan. Jag kommer äntligen att få slippa socialen och sköta min egna ekonomi som jag själv vill. Jag har skaffat en lgh med el som ingår i hyran så jag slipper bekymra mig om det vart tredje kvartal eller så.

Jo, jag är förbannat duktig med mig själv påstår jag. Sen är det enklare att jobba med beteenden som finns närvarande mer eller mindre hela tiden än att försöka ändra på något som andra i första hand ser.
Men det finns en baksida här också. Det är att jag idag inte kan möta någon utan att först "gå igenom" dom kända beteendena och vara vaksam på dom. Det här tar död på MIG och min personlighet och gör mig mer anpassningsbar än jag vill.
Alltså,ytterligare beteende att jobba på, suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Etiketter