28 oktober 2012

Bostadslåda, 11 stycken ska fixa vården av psykisk ohälsa.

Nu låter det här i min rubrik värre än det egentligen är min mening.
Men jag har en skaplig irritation om just det här ämnet som dök upp för några veckor sedan. Jag var på föreningen, RSMH, när Jimmy kom och sa att tvärsnytt skulle komma om nån timme för att intervjua honom om vad han tyckte i denna fråga. Håret reste sig i nacken på mig när jag hörde om vad det var för sakfråga och från vilket håll det även kom.

Så här alltså, en politiker i Örebro gjorde ett uttalande som i stora drag lät som att människor med psykisk ohälsa skulle erbjudas baracker på 11 kvm att ha som hem. Dessa baracker skulle då inte finnas i city utan i närområden utanför själva city. Dom som skulle få oturen, enligt mig, att få en lyxhydda/-bod som bostad skulle vara tacksamma. Nu sa han ju inte dom orden, men det var det han menade. Människor som själva straffat sig ur systemet om att ha en bostad som alla andra, som helt enkelt inte fixar att bo omkring en massa andra människor. Dessa reagerar då genom aggresivt beteende eller på annat sätt så att grannar stör sig så pass att dom vägrar acceptera en människa med psykisk ohälsa i deras närhet.
Grejen är ju den att dessa personer kommer att känna sig ännu mera påhoppade, ut-tittade, kränkta, osv och det kommer absolut inte att hjälpa dom i deras strävan att få till ett bra liv. Jag satte mig in i situationen, jag tänkte tillbaka då jag själv var riktigt illa ute och om jag då skulle få ett sånt förslag kastat i ansiktet på mig, hur skulle jag gjort?
Jag skulle absolut inte velat fortsätta att leva som om jag var utsatt för böld-pest.
I mitt tycke så verkar inte det här så väl genomtänkt alternativt så hade denne Rassmus alldeles för bråttom att vinna röster och berättade för tidigt.
Det är inte bara vården som är riktigt katastrof i den här stan utan det ser man ju i hela örebro hur det står till med beslutsfattarna.

Jag är övertygad om att sista ordet inte är sagt i denna fråga, även om jag är lika övertygad om att det här kommer genomföras fortast möjligt. Barackerna, en del av dom, stod som jag uppfattade det, redan färdiga och väntade hyresgäster.
Hyresgäster som kommer att få lika många olika adresser som till antalet,(11), baracker.
Lajter!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Etiketter