29 december 2010

26 juli.....

......det är alltså så länge sen jag skrev i bloggen. Minns att det inte var så bra då när jag skulle avtjäna mitt straff. Det är gjort, muckade den 2:a december.

Nu kan man ju tro att allting skulle vara bättre, men så är det verkligen inte. Det är värre än någonsin faktiskt.


Då jag fick min inställelse till anstalten så hade jag jobb, lägenhet, ordnade sociala former, god ekonomi, körkort på gång, för att inte tala om ett strålande humör. Humöret försvann samma dag jag läste om inställelsen. Panik då jag inte visste hur jag skulle göra med lägenheten, jobbet osv.

Jag tog då kontakt med en vän(han va det då) och frågade om han hade lust att hyra min lgh under min verkställighet eftersom han va bostadslös vid detta tillfälle. Han blev glad som fan för jag frågade honom.
-Ja för fan det vill jag. Hur gör vi?
-Kontaktar hyres bolaget och fixar ett andra-hands kontrakt, sa jag.

Sagt och gjort. Han var verkligen tacksam för det här. Jag uppfattade aldrig något annat i alla fall.
-Ska bli skönt att få rå om sig själv, att få va ifred, sa han.

Jag förmanade att det inte fick förekomma någon som helst drogverksamhet, det ville jag inte. Inte heller att det skulle vara nåt liv som jag skulle få skiten för.
-Vad tror du egentligen, frågade han.
-Jag har en orolig känsla, svarade jag.
-Ta´t lugnt gubben, det kommer gå bra, jag ska inte låta nån komma hit, ska bara vara här själv.

Jag trodde honom men var ändå tveksam på nåt konstigt sätt.

I alla fall så var jag tacksam för att jag fixat en lösning på mitt problem, alla var nöjda.

Jag åkte den 2:a augusti in till Norrköping och ställde in mig på häktet, utan att veta vart jag skulle placeras. Trodde att det skulle bli johannesberg i Mariestad.

Jag lämnade lägenheten städad och det fanns vin och öl och lite annat smått och gott i kylen. Tänkte "svinet" kanske behövde det.

Den 3:e bar det av till Kolmårdens anstalt, fan så skönt, det var dit jag ville.
Väl där så mottogs jag av 3 tjejer, eller om det var 4, minns inte.
Däremot så kom det att bli dessa tjejer som jag hade mest kontakt med under hela vistelsen. Konstigt va?

Den första månaden flöt på rätt så bra faktiskt. Kontakten med "svinet", (från nu blir det hans namn).
Jag kom in i "gänget" omgående, men jag har aldrig haft svårt att prata med okända kan jag tillägga.
Dom första 3 veckorna gick sakta som satan. Jag hade 1 månad i anstalt innan jag fick en permission. Jag fick komma ut på 8 timmar den 3:e september.
Träffade min dotter och en annan tjej polare, tog ett par bärs och käkade gott.

"Svinet" var sjuk och ömklig och såg totalt risig ut. Det skulle kunnat vara för förkylningen, men så här i efterhand så förstår jag vad det handlade om.
Permisen flöt på och 8 timmar går skitfort. Åkte tillbaka till Kolmården och allt var okej.

Det jobbiga under en permis är att man inte hinner ta till sig av alla intryck. Dom första dagarna gick trögare än innan.

Kolmården är en anstalt där man sköter sig själv till 95 %, dom andra 5 % består i olika program som finns tillgängliga och som är till för dom som dömts till misshandel i och utanför relation.
Själv gick jag inget av dessa program förutom Fysprogramet på 9 veckor.
Jag vägde in på 79 kilo. Ergometertestet visade att min kondition var en 60-årings, så mitt mål var alltså att lägga på mig vikt i form av muskler och köra kondition.
Jag fick jobbet som avdelning-städare, städ av toalett-utrymmen och dusch. Men hallå alltså, det handlade om 4 toaletter och en dusch, det gjorde jag på under en timme. Sen hade jag hela dagen på mig att träna vilket jag också gjorde.
Jag ökade till 86 kg på väldigt kort tid, men det var tyvärr bara magen som växte. Jag intalade mig till slut att maten var bedrövlig, (det var den i och för sig också), så det blev till att välja vilken måltid jag skulle tugga i mig.
Det sänktes protein drinkar i parti och minut och jag åt massor av frukt så jag klarade mig riktigt duktigt måste jag säga.

Tränade duktigt ett tag men sen kom pokern in i mitt liv.
Jag hade sett hur andra lirat och blev mer och mer sugen på att delta.
Sagt och gjort, jag fixade medel för insats och slog mig ner vid ett 6-manna bord. Det här var en så kallad "stor turnering" där det kostade xxx kronor att vara med.

Det var ingen lysande inledning för min del, åkte ur ganska fort. Jag lärde mig dock hur vissa spelade vilket jag hade nytta av vid nästa tillfälle.
Insatsen lite lägre, men jag vann den. Sen var jag fast i spelet. Varje dag spelade vi minst en turnering som oftast blev det 2. På helger kanske vi hann med 3-5 stycken. Men jag vann duktigt måste jag säga utan att skryta. Vid muck hade jag vunnit så det räckte till en ny laptop, det är najs.

Min andra permis tog jag den 6-8 Oktober. 24-timmar blev det då. Strul infann sig direkt. Skulle träffa den här tjejen igen och hon skulle möta mig på vägen, inne i Norrköping. Hon strulade så jag kom hem till lägenheten straxt efter 22.00 helt allena. Dagen därpå så fick jag inte tag i henne förrän sent på eftermiddagen och då var jag ganska tankad. Det var jag, svinet, svinets polare, och vi krökade till på stationen. Sen bar det iväg till annat ställe där det köptes in droger. Sen drog vi hem till lägenheten.
Jag blev paff som satan då jag såg att hon stod här och väntade utanför min dörr, men naturligtvis jätteglad. ALLT kändes mycket mycket bättre.
Väl inne så insåg jag att det "svinet" och jag kommit överens om inte gällde längre. Det fanns hasch och andra droger i hela lägenheten och jag kände mig maktlös inför det här. Påtalade detta för "svinet" som nonchalerade detta och jag valde då att vänta med att ta upp detta igen.

Jag och tjejen drog iväg runt 21.30 och var borta i typ 2 timmar. Väl hemma igen så hade det dykt upp ytterligare polare till "svinet".
Dom drog iväg för att lämna mig och tjejen ifred som det hette.
-Johnny, jag älskar dig gubben, se till att få lite fitta nu.

Sen dunsta dom allihop och jag och tjejen la oss på sängen.

Jag upptäcker under tiden jag är i lägenheten att det är fullt av olja på tapeten i sovrummet. Att min dator tagits sönder, att mitt nylagda golv har märken och hål som inte fanns innan, porslin var trasigt och hade kastats ut på balkongen mm mm.
Allt detta skulle han enligt egen utsaga fixa till så jag behövde inte vara orolig. Det var ju skönt att han sa det själv tänkte jag då.

Då ringer det på dörren.
Där utanför står polisen och påstår att det från denna lägenhet, ute på balkongen, varit någon som gapat och skrikit åt mina grannar. Det var inga rumsrena saker som sagts påstod dom.
Självklart ringer grannarna polisen om nån gapar fitta, hora, mm.
Då hade det hänt som jag inte ville skulle hända. Försökte få tag i "svinet" på luren men den hade han stängt ner så jag fick inte tag i honom. Jag messade istället och bad om en förklaring.

Den kom.
"Va fan håller du på med? Anklagar du mig för att vara orsaken till detta"?, skrev han.

Jag svarade att "vem skulle det annars vara?

-Hörru din fitta¤ kom det ett mess tillbaka.(¤Alltså just det ord som framhävdes på balkongen)
Kom inte här och påstå att det var jag eller mina polare som gapade, jag vet att det inte var dom, sa han i mess.

Jag ringde upp honom och det tjafsades om det ena än det andra. Till slut sa jag att-"okej, det är väl ingen av er då".

Det messades fram och tillbaka i några dagar men till slut så kom ett mess där det stod "Du ska få stryk när du muckar".

"Svinet" var dessutom skyldig mig pengar vilket tydligen var orsaken till hans mess till mig då jag bad honom lämna över tusen kronor till en gemensam polare, vilket han vägrade.
I och med detta så förstod jag att detta inte skulle hålla längre. Han måste ut därifrån, bums.
Enligt han själv så hade han fått lägenhet i Göteborg, dit skulle han flytta.

Det var ju bra, då hade jag lägenheten själv igen från november.

Efter allt jävla strul med "Grisen" så beslöt jag mig för att anmäla honom. För olaga hot och för att han gjort skadegörelse.
Det hängde en fotboja i luften från den 3:e November som inte skulle bli av om han bodde kvar.
Nu slumpade det sig så att min permis för november inte blev av eftersom det var den 4:e som var mitt brytdatum så jag kunde inte komma hem och se efter hur det såg ut i lägenheten.
Planeringen för fotbojan drog ut på tiden och blev ändrad till den 8:e November istället. Då kunde jag få en permis till och jag var riktigt angelägen om att komma hem.
Väl hemma så kom jag till en välstädad lägenhet. Det var inte "Grisen" som städat utan tjejepolaren. Men det hade sett ut som fan hur som helst.
Det första jag märkte var att min bäddmadrass var borta, sen dammsugaren, sen köksutrustning, samt en massa verktyg som jag haft. DVD-filmer, kläder, osv, det är en hel del som fattas.
Jag gjorde anmälan på detta självklart.

fortsättning följer......




2 kommentarer:

  1. Jag har gått in här vecka ut och vecka in för att se hur det var med dig.. Äntligen är du tillbaka även om det inte är allt för rolig läsning, men hoppas på att du orkar skriva fortsätningen någon dag..

    Kämpa på!!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jasså, jag trodde jag förlorat alla mina läsare. Glatt överraskad är jag.
    Det kommer en fortsättning, tro mig.
    Ha det bäst!

    SvaraRadera

Etiketter